Idag inleddes repetitionsarbetet med Finn Iunker-pjäsen PLAY ALTER NATIVE (musik av isländske tonsättaren Atli Ingólfsson) Stina Hellberg, harpan, paetzold och jag anlände med tåg i söndags kväll och möttes av producent Helena von Mülenfels som i sin SAAB(!;)) 9-5 transporterade oss till vårt övernattningsställe.
Med risk för att reta upp andra småbarnsföräldrar skriver jag ändå att jag under de kommande dygnen sett fram emot lite barnfri vuxentid med andra vuxna konstskapare. Jag glömde dock bort den 17-mannabarnkören bestående av 15 st tioåringar och 2 st tolvåringar som också ska vara med i pjäsen. De dök upp duktiga trettio minuter innan avsatt reptid. Mycket duktigare än oss musiker som hade beordrats börja repa 08.00 men på grund av flera tekniska och fysiska faktorer inte kom igång förrän barnen kom.
Ljudnivån steg genast med X antal dB då alla barn var på plats och trots den ringa reptid på 3 timmar de var med kändes det som om vi just varit med om ett mastodontrep på 14 timmar när vi kl. 12.08 gick på lunch.
Mat intogs på ett litet guldhak i närheten av Cinnober Teater och därefter följde ett lika intensivt rep utan barnen. 16.00 avslutade regisör Svante Aulis Löwenborg repetitionen och trots det effektiva arbetet med denna fantastiskt fina ensemble kunde jag i princip räkna antal spelade takter på mina egna händer och fötter. Jag säger som Ingólfsson sa på kollationeringen i februari: ”Tålamod, det måste jag lära mig” (han menade då främst att lära sig det svenska ordet ”tålamod” och i andra hand dess innebörd.)
Biljetter till premiären den 24 mars är redan till försäljning. 38 biljetter kvar. Skynda skynda…cinnoberteater.com